CARE

Livsfarlig kaos i Rafah

– Folk i Gaza var allerede så godt som innesperret, og med stengingen av Rafah-grensen er Gaza nærmest hermetisk lukket, sier Gudrun Bertinussen, utenlandssjef i CARE Norge.

CARE og partnerorganisasjoner deler ut vann til internt fordrevne i Rafah. Bildet er tatt i mars 2024. Yousef Ruzzi CARE

– Rafah-grensen har vært en livline på så mange måter. En viktig åre for nødhjelp, og en hub for det humanitære arbeidet. En kollega i Rafah fortalte meg i dag tidlig at pasienter som sto i kø for å komme seg over til Egypt for livsviktig behandling, nå er innesperret i Gaza. De siste timenes utvikling i Gaza kan få katastrofale følger for veldig mange mennesker, sier Gudrun Bertinussen, utenlandssjef i CARE Norge.

CARE jobber i tett samarbeid med palestinske sivile organisasjoner for å hjelpe folk med vann, helsetilbud og annen nødhjelp.

– En av hovedutfordringene vi har sett de siste månedene, er at altfor lite hjelp får lov til å krysse grensen. Når Rafah nå er stengt, innebærer det at Israel har full kontroll over samtlige grenseposter. Folk var allerede innesperret, og med dette er Gaza nærmest hermetisk lukket. Det er særdeles alvorlig dersom grensene forblir lukket også for de som trenger livsviktig helsehjelp de ikke kan få inne i Gaza, sier Bertinussen.

Det er snakk over 75.000 sårede i denne krigen. Mange av disse trenger avansert medisinsk hjelp.

– Med stengingen av Rafah blir det veldig vanskelig for internasjonale hjelpearbeidere, som er i Gaza, å komme seg ut nå. Og det blir enda vanskeligere for hjelpearbeidere å komme inn, sier Bertinussen.

CAREs ansatte i Gaza forteller om en kaotisk og uoversiktlig situasjon.

– Folk flykter på esler og kjerrer, og prøvd å få med seg så mye som mulig av det de kommer til å trenge. For en ting er hva de drar fra, men en annen ting er hva de drar til. Det er stor usikkerhet blant folk om hva som venter dem, og om hvor de egentlig skal dra, sier Bertinussen.

Områdene i Rafah som folk flykter fra nå, er jordbruksområder hvor mat produseres i Gaza.

– Mange har oppholdt seg så lenge i Rafah nå at de har klart å stable en form for dagligliv på beina. Folk må dra fra høner og kaniner, og hvis de har klart å så noe, får de ikke høstet det nå. Befolkningen står allerede overfor en sultkatastrofe, sier Bertinussen.

Bilder

Utenlandssjef i CARE Norge, Gudrun Bertinussen. Bildet er tatt på reise i Burundi.

Om CARE

CARE International har hatt kontorer på Gaza og Vestbredden siden 1948. Før konflikten som nå finner sted, støtter vi om lag 200.000 palestinere i Gaza. Vi fortsetter å gi støtte til om lag 300.000 mennesker på Vestbredden, hvor vi har prosjekter knyttet til landbruk, kvinnelig lederskap og helse. I helse-prosjektene fokuserer vi spesielt på kjønnsbasert vold, seksuell og reproduktiv helse, og barns mentale helse.

Siden konflikten eskalerte har CAREs team i Gaza distribuert hygienekits, tepper og madrasser, og drikkevann til opp til internt fordrevne. CARE jobber også med å dele ut medisiner og sørge for helsetjenester.

Følg pressemeldinger fra CARE

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra CARE på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra CARE