Riksvei 19 i Moss: Et kirkegårdsprosjekt?
- Riksvei 19 gjennom Moss har havnet i utviklingsporteføljen. Nå opplever vi dette som et kirkegårdsprosjekt, sa Mosseordfører Simen Nord (H) til samferdselsministeren på et frokostmøte i morges om ny Nasjonal transportplan (NTP).
I forbindelse med at ny NTP skal behandles på Stortinget og vedtas i juni, inviterte Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) og Bilimportørenes Landsforening (BIL) til frokostmøte, og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård presenterte planen.
At Riksvei 19 er lagt inn i det som kalles en utviklingsportefølje, ble en tydelig illustrasjon på at langt fra alle er like fornøyde med fordelingen av prosjekter i det nye planforslaget.
Store utfordringer og belastninger
Det var etter samferdselsministerens gjennomgang, at ordfører Simen Nord fra Moss kom med sitt hjertesukk:
- Vi er i en stor planleggingsfase nå, og det er viktig å kunne plassere ting i en sammenheng. Når riksvei 19 gjennom Moss er plassert i utviklingsporteføljen, oppleves det mer som en prosjektmessig kirkegård, sa han og understreket det store behovet for å få gjort noe med denne veien – som i dag forårsaker store trafikkmessige utfordringer og andre belastninger for byen.
- Riksvei 19 er viktig for vår byutvikling. Vi er vertskap for et av de mest trafikkerte ferjesystemene og knutepunktene i Norge. Alt møtes i en rundkjøring, og en ny veiløsning kunne latt oss løse dette bedre. Nå har vi en propp, og den må løses, sa Nord.
- Kan bli løftet opp senere
Samferdselsministeren advarte mot å kalle det en «kirkegård», og mente det var lite offensivt. Han viste til den fireårige rulleringen som ligger i planen, og at det kan bety at prosjektet løftes opp og fram senere.
- Ved å vri på transportsystemet, både internt og i forhold til ferjetrafikken, kan noe løses, sa Jon-Ivar Nygård.
Fortsatt stykkevis og delt
I panelsamtalen etterpå, la direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV blant annet vekt på at det fortsatt bygges svært mye stykkevis og delt. Han etterlyste en mer sammenhengende utbygging at de store og viktige veiprosjektene som skal bidra til å binde Norge sammen.
- Det vil gi en langt større effekt, men slik blir det ikke når man ikke ferdigstiller de lange, store prosjektene, sa han, og la til at det er trist og feil at ikke fylkesveiene er en større del av NTP.
- Mange av disse veiene er både i dårlig stand og farlige, og trenger et betydelig løft, mente han.
Større løft for tungbilene
Harald Jachwitz Andersen, direktør i BIL, var i forbindelse med den såkalte «tungbilpakken» opptatt av at det trengs både mer penger og politisk handlekraft i forhold til nyttekjøretøy.
- Vi må ha flere nullutslippskjøretøy, og vi kan lære av det som er gjort på personbilsiden og ta det over på tungbil. Det er helt nødvendig med bedre incentiver, sa han.
Samferdselsministeren mente at «tungbilpakken» er god, og viste til andre tiltak som kommer i tillegg, blant annet Enova-støtte som skal bidra til å dra ned kostnadene ved kjøp av kjøretøy.
Nøkkelord
Kontakter
Rikard Gaarder KnutsenFagsjef
Tel:45632450rgk@ofv.noSiri Hov EggenFagsjef
Tel:97767238she@ofv.noØyvind Solberg ThorsenAdministrerende direktør
Tel:95926018ost@ofv.noOm OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no
Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nybilsalget i Skandinavia: Fra nedgang til oppgang14.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
I april snudde tendensen som har preget nybilsalget i Skandinavia gjennom vinteren – kraftig nedgang og bilbutikker nærmest uten kunder. Samtlige skandinaviske land hadde i april en merkbar økning i bilsalget. Økningen var størst i Danmark, solid i Norge og minst i Sverige.
Nå er hver fjerde personbil elektrisk8.5.2024 09:45:05 CEST | Pressemelding
Av drøyt 2,8 millioner registrerte personbiler i Norge, er nå en firedel elektriske. Ingen land i hele verden har en tilsvarende høy elbilandel. Til sammen er det rundt 715 000 elbiler, bare femti tusen færre enn registrerte bensinbiler i Norge.
Verdien av nybilomsetningen ned 20 prosent i første kvartal6.5.2024 14:15:49 CEST | Pressemelding
Totalverdien i omsetningen av nye norske personbiler falt med 20 prosent i første kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor. Samlet omsetningsverdi endte på 12,4 milliarder kroner, mot 15,6 milliarder kroner i første kvartal i fjor.
Nybilsalget: April ga lys i tunnelen2.5.2024 11:12:38 CEST | Pressemelding
Nybilsalget har gått svært trått så langt i år, og i mars var registreringstallet halvert sammenlignet med samme måned i fjor. Men i april økte takten i nybilsalget, og 11 241 nye personbiler ble registrert. Det er 25 prosent flere enn i april i 2023.
Moss trenger veien26.4.2024 13:52:56 CEST | Aktuelt
Det er en skandale at RV19 gjennom Moss er skjøvet ut i uvissheten i forslaget til ny Nasjonal Transportplan 2025-2036 (NTP).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom