Nye inkassotall: Strammere tider for bedrifter og private

Nye inkassotall fra Kredinor viser at både bedrifter og privatpersoner sliter i møtet med høye renter og inflasjon. Samtidig går det frem av Kredinor-barometeret at det går en stund til før vi er over kneika.

Analysesjef i Kredinor, Christoffer Steen-Hansen
Analysesjef i Kredinor, Christoffer Steen-Hansen Kredinor / Kilian Munch

Kredinor er landets største inkassoselskap. Tallene for årets fire første måneder viser en økning i antall inkassosaker på 15 %, sammenlignet med samme periode i fjor. Men selv om økningen har vært relativt stor det siste året, er det 11 prosent færre inkassosaker i denne perioden, sammenlignet med samme periode i 2019, før pandemien.

- Blant privatpersoner er økningen på 15 %, der handel og energiregninger etter en kald vinter drar statistikken opp. Fortsatt er det de yngste aldersgruppene som har størst økning i vårt tallgrunnlag, sier Christoffer Steen-Hansen, analysesjef hos Kredinor.

- Men selv om økningen kan virke stor, ser vi ikke på dette som dramatisk. Det er naturlig at inkassosakene normaliserer seg på et høyere nivå enn det vi hadde under pandemien, sier Steen-Hansen.

Til red: Inkassotallene er nettopp presentert i rapporten Kredinor Innsikt. Se vedlagte presentasjon for flere detaljer.

Bedrifter

Kredinor-tallene viser også at spesielt enkelte sektorer har tøffe tider. Det er 14 % flere inkassosaker mot bedrifter til nå i år, sammenlignet med samme periode i fjor. Det er innen transport, handelsbedrifter, og bygg og anlegg økningen er størst, og det går blant annet flere energiregninger til inkasso etter vinteren.

- Når vi ser på konkursstatistikken til nå i år, er antall konkurser og tvangsavviklinger nesten tilbake på nivåene vi så før pandemien, noe som er en forventet utvikling. I det samme tidsrommet har det kommet til 13 % flere bedrifter, så det må vi også ta hensyn til. De siste månedene har vi sett konkurser i store bedrifter med flere hundre ansatte, og det blir spennende å følge denne utviklingen fremover, sier Steen-Hansen.

Ikke over kneika

Tidligere i år ble Kredinor-barometeret lansert, der analytikere fra Kredinor kombinerer egne inkassodata med viktige makroøkonomiske variabler. En oppdatert prognose i barometeret viser at vi nærmer oss et økonomisk bunnpunkt, men at vi treffer bunnen noe senere enn tidligere prognoser viste.

- Vi mener vi står foran en ytterligere liten knekk, før det sakte går mot bedre tider og økt kjøpekraft sent i høst og utover i 2025, 2026 og 2027, sier Kredinors analysesjef, Christoffer Steen-Hansen.

Til red: Se bilde av Kredinor-barometeret vedlagt. Prognosen baseres på egne tall for løsningsgrad i inkassosakene hos Kredinor og størrelsen på nye krav. Dette kombineres med makroøkonomiske variabler som arbeidsledighet, inflasjon, gjeldsbelastning og renteutvikling, med særlig vekt på de to siste.

Kredinorbarometeret mai 2024

Følg pressemeldinger fra Kredinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kredinor