Kunstsilo

Kunsten til folket og folket til kunsten

Ideen om Kunstsilo oppsto i 2015 da Nicolai Tangen valgte å gi bort sin kunstsamling til hjembyen Kristiansand.

Fra kornsilo til Kunstsilo. Bygget fra 1935 er transformert til et kraftsenter for kunst- og kulturopplevelser. Alan Williams Photography Kunstsilo

Året etter fulgte AKO Kunststiftelse opp med å tildele Sørlandets Kunstmuseum evig disposisjonsrett til denne samlingen. Med ambisjoner om å skape et unikt kulturelt landemerke, og samtidig løse utfordringen med at Sørlandets kunstmuseum var i ferd med å vokse ut av sine lokaler, ble en gammel prisvinnende kornsilo fra 1935 på Odderøya foreslått å omdannes til et spektakulært kunstmuseum. Museet skulle bli stort nok til å forvalte Tangen-samlingen, i tillegg til museets egen samling og samlingen tilhørende Christianssands Billedgalleri. Ideen ble godt mottatt, og i 2016 setter Kristiansands bystyre av 50 millioner kroner til fremtidig kunstmuseum i silobygningen.

Arbeidet om å transformere den industrielle giganten til et av Nord-Europas mest nyskapende kraftsenter for kunst- og kulturopplevelser har endelig blitt en realitet. Kunstsilo åpner dørene 11. mai.

«Fra Tangens sjenerøse donasjon av sin samling i 2015, har veien til åpningen av Kunstsilo vært både lang og utfordrende. Takket være alle involverte har vi klart å skape et helt nytt kulturelt landemerke i den ikoniske kornsiloen. Dette prosjektet har vært en utrolig reise, hvor vi har måttet overvinne betydelige utfordringer for å skape Nordens mest spennende kulturdestinasjon som trekker interesse fra hele verden. Det er med stor stolthet at vi nå, etter mange års arbeid, endelig kan åpne dørene til Kunstsilo den 11. mai», sier Reidar Fuglestad, administrerende direktør i Kunstsilo.

«Det å transformere en gammel kornsilo til et toppmoderne kunstmuseum har vært en ekstraordinær utfordring, men også en ekstraordinær mulighet. Åpningen av Kunstsilo representerer en milepæl for kulturell innovasjon i regionen hvor alt ligger til rette for at det blir en stor suksess. Tangen-samlingens kvaliteter, den unike bygningen og et distrikt i sterk vekst åpner for store muligheter», sier Stein Olav Henrichsen, styreleder i Kunstsilo.

Se fullstendig pressekit med faktaark og bilder her.

null
Når man kommer inn i Kunstsilo, møter man den nærmest sakrale Silosalen. Alan Williams Photography Kunstsilo

Finansiering

Realiseringen av Kunstsilo har vært et offentlig-privat samarbeid.

·  Kulturdepartementet, 175 millioner kroner (24,7 %)

·  AKO Foundation, 210 millioner kroner (29,6 %)

·  Cultiva, 100 millioner kroner (14,1%)

·  Lån, 80 millioner kroner (11,27 %)

·  Kristiansand kommune, 52 millioner kroner (7,3%)

·  Salg eksisterende lokaler, 35 millioner (5%)

·  Private aktører, sponsorer (Sparebanken Sør, Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør, m. fl.), 30 millioner (4,2%)

·  Vest-Agder fylkeskommune, 25 millioner kroner (3,5%)

·  Aust-Agder fylkeskommune, 5 millioner kroner (0,7 %)

Totalkostnaden på bygget er estimert 710 millioner kroner. Ca. 36,5 % av dette er finansiert med offentlige midler.

Se pressekit med faktaark og bilder.

Om Kunstsilo

Kunstsilo er en prisbelønt, tidligere kornsilo på Odderøya i Kristiansand som akkurat nå forvandles til et av Nord-Europas mest nyskapende kraftsenter for kunst- og kulturopplevelser. Museet skal romme Tangen-samlingen, verdens største samling av nordisk modernisme, og Sørlandets Kunstmuseums faste samlinger. I tillegg blir det internasjonal digital samtidskunst, temporære utstillinger, og et utvidet tilbud med foredrag, konserter, matopplevelser, workshops, selskapslokaler og arrangementer.

Følg pressemeldinger fra Kunstsilo

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kunstsilo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kunstsilo