Narvesen markerer Pressefrihetens dag ved å hedre de som har ofret livet for pressefriheten
De siste ti årene har over 800 journalister mistet livet for sitt arbeid. Fredag 3. mai markerer Narvesen den internasjonale dagen for pressefrihet, sammen med Nobels Fredssenter og Reporters Without Borders Sweden, ved å fortelle historier til journalister som har ofret livet for pressefriheten.
Fredag 3. mai markeres Pressefrihetens dag for 30. gang rundt om i verden.
- Ytringsfrihet har vært en hjertesak for Narvesen helt siden Bertrand Narvesen etablerte kjeden i 1894. I år fyller Narvesen 130 år. Vi har valgt å benytte denne anledningen til å hylle alle forkjempere av ytringsfrihet og demokrati – også de som ikke kan kjempe lenger, sier Ingebjørg Hjortdahl, markedsdirektør i Reitan Convenience Norway.
Fra «Byline» til «Byeline»
- Ettersom Norge topper den internasjonale pressefrihetsindeksen, er det lett å glemme at pressefrihet langt ifra er en selvfølge mange steder i verden, fortsetter Hjortdahl.
I land der pressefriheten er truet eller ikke eksisterer overhodet, er signaturen til journalisten, også kalt «Byline», ikke nødvendigvis bare signaturen til den som har skrevet artikkelen, men også navnet på et menneske som har ofret livet for det frie ord.
Samarbeid med Nobels Fredssenter og Reporters Without Borders Sweden
- Narvesen og Reitan Convenience Norway er en del av Reitan Retail som har vært hovedsamarbeidspartner til Nobels Fredssenter i flere år. Vi er derfor stolte over å kunne dele det viktige budskapet i årets pressefrihetskampanje sammen, forteller Hjortdahl.
Som en del av kampanjen vil det være en utstilling utenfor Nobels Fredssenter fra fredag 26. april til fredag 3. mai. Det er også her årets Pressefrihetsindeks, utarbeidet av Reporters Without Borders, skal lanseres.
Journalistene som hedres i Narvesen sin kampanje er nøye utvalgt i samarbeid med Reporters Without Borders Sweden, med hensyn til deres respektive og viktige historie.
Halv pris på utenlandske magasiner fredag 3. mai
Magasiner og tidsskrifter har alltid vært en viktig del av Narvesen sitt DNA og kjeden har siden 1894 bidratt til et rikt mediemangfold i Norge gjennom å tilby lesestoff fra hele verden.
I årene etter andre verdenskrig var Narvesens Kioskkompani den eneste åpne distribusjonskanalen for aviser og tidsskrifter i Norge. Kjeden var også sentral i opprettelsen av stiftelsen Fritt Ord i 1974 – med formål å styrke ytringsfriheten og dens vilkår i Norge.
- For å verdsette godt mediemangfold og Narvesen sitt brede sortiment av lesestoff, ønsker vi å tilby våre kunder halv pris på alle utenlandske magasiner på Pressefrihetens dag, avslutter Hjortdahl.
Nøkkelord
Kontakter
Sara Ulla NyquistPressekontakt/Content ManagerReitan Convenience Norway
Tel:90297488sara.nyquist@reitanconvenience.noBilder
Om Reitan Convenience
Reitan Convenience er et selskap i Reitan Retail og en sterk aktør i kiosk- og convenience-markedet i Norden og Baltikum.
Reitan Convenience Norway omfatter Narvesen, 7-Eleven, Northland og Caffeine. Våre butikker drives lokalt av selvstendige Kjøpmenn og deres ansatte. Vi tror på enkeltmennesket, drivkraften i egeninteressen og at selvtillit og resultater skapes gjennom entusiastisk samarbeid med andre mennesker.
Sammen gjør vi hverdagen litt enklere og verden litt bedre. Gjennom sterke verdier, effektiv drift og lokalt eierskap skal vi skape de beste handleopplevelsene. Vi skal være nære og deltagende i kundenes liv og synlige i lokalsamfunnet.
Følg pressemeldinger fra Reitan Convenience
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Reitan Convenience på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Reitan Convenience
Årets kjøpmann i Narvesen og 7-Eleven15.2.2024 09:37:35 CET | Pressemelding
Øyvind Thorsell og Eva Thorslund Aadland er kåret til årets kjøpmann i Narvesen og 7-Eleven.
Reitan Convenience Norway åpner nytt serveringskonsept på Stortorvet i Oslo: - Ønsker å skape en ny standard for kaffe- og matentusiaster i storbyen31.1.2024 06:00:00 CET | Pressemelding
I morgen, torsdag 1. februar, åpner dørene til Northland Stortorvet – en ny kaffe- og matbar i hjertet av Oslo. Northland har frem til nå vært en baguette-spesialist lokalisert på norske flyplasser, men når konseptet åpner i storbyen skal kundene bli møtt av dyktige baristaer og et bredt utvalg matretter av høy kvalitet.
Narvesen inngår samarbeid med vegetarentusiast Hanne-Lene Dahlgren: - Vil tilby kundene grønnere og mer bærekraftige alternativer23.1.2024 06:00:00 CET | Pressemelding
Narvesen inngår samarbeid med gründer og kokebokforfatter Hanne-Lene Dahlgren, også kjent som Norges største «vegetarentusiast». Sammen skal partene utvikle grønnere og mer bærekraftige produkter som skal gjøre det lettere for kunden å ta gode valg på farten.
Narvesen donerer 1 kr per solgte kaffekopp til TV-aksjonen2.10.2023 05:30:00 CEST | Pressemelding
I tre uker i oktober donerer Narvesen 1 kr per solgte kaffekopp til årets TV-aksjon. Narvesen har samarbeidet med TV-aksjonen siden 2018, og skal nok en gang ta del i det som anses som «verdens største dugnad». 22. oktober får alle bøssebærere gratis kaffe eller valgfri varm drikke på Narvesen.
7-Eleven feirer åpning av nytt konsept lørdag 26. august24.8.2023 16:48:06 CEST | Pressemelding
24. juni åpnet 7-Eleven et nytt konsept i Storgata, Oslo. Butikken blir en pilot for videreutviklingen av 7-Eleven sine butikker i Norge, og består blant annet av ny layout, attraktive samarbeidspartnere og et nytt produktsortiment. Førstkommende lørdag 26. august arrangeres "Grand Opening" for den nye konseptbutikken.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom