Gjensidigestiftelsen

Over 70 millioner kroner til sommeraktiviteter til barn og ungdom

For fjerde året på rad deler Gjensidigestiftelsen ut penger til sommeraktiviteter for barn og ungdom. 392 lag og foreninger kan glede seg over at de kan skape gode sommerminner i lokalsamfunnet sitt.

iStock-1458722628

Da fristen gikk ut 1. mars hadde vi mottatt over 1000 søknader for nesten 180 millioner kroner. - Dette er en økning i både antall søknader og søknadssum sammenlignet med 2023, så det er åpenbart en stor interesse for dette blant frivillige organisasjoner, sier Ingrid R. Lorange, administrerende direktør i Gjensidigestiftelsen. - Det har vært en tøff konkurranse, men er vi er glade for å kunne innvilge enda mer penger til dette i år enn i fjor, fortsetter hun.

Stor interesse for sommerjobb blant ungdom

En synlig trend i årets søkerbunke, er andelen som søker om lønnsstøtte til sommerjobber for ungdom.
- Det at de unge får en mulighet til å få litt betalt jobberfaring, tror vi er enormt viktig. Vi har jobbet med å skape sommeraktiviteter for barn og ungdom i fire år, og flere melder tilbake  til oss at den jobberfaringen de har fått som for eksempel aktivitetsledere, har åpnet dører og muligheter for å få andre jobber senere. Så vi er litt stolte av at vi kanskje er Norges største sommerjobbaktør for øyeblikket, forteller Linda Scott, prosjektleder for sommerutlysningen i Gjensidigestiftelsen.

Ny utlysning i sommer

Allerede 1. august åpner Gjensidigestiftelsen sin neste utlysning, som heter Aktiv fritid for alle. Formålet med denne utlysningen er at flere deltar i organiserte fritidstilbud. - Lag og foreninger som har gode tiltak som fører til at flere deltar i jevnlige og langvarige aktivitets- og fritidstilbud, kan søke støtte, avslutter Scott.

Om Gjensidigestiftelsen

Gjensidigestiftelsen er Norges største finansstiftelse og hovedeier i Gjensidige Forsikring ASA med 62,24 prosent av aksjene. I tillegg deler stiftelsen ut støtte til tiltak innen trygghet og helse der målet er at flest mulig skal leve gode liv i et trygt samfunn. Siden 2007 har stiftelsen bidratt med mer enn 2,7 milliarder kroner til flere enn 8500 prosjekter.

Følg pressemeldinger fra Gjensidigestiftelsen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Gjensidigestiftelsen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Gjensidigestiftelsen