SpareBank 1 Nord-Norge

Disse utgjør styret i det nordnorske «oljefondet»

Nå er det klart hvem som skal styre det nordnorske investeringsfondet som kan nå 5 milliarder kroner i investert kapital.

NYTT STYRE: Disse skal styre Stiftelsen for Nord-Norge. Bak fra venstre: Erlend Sundstrøm, Håkon H. Jensen og Joachim Høegh-Krohn. Foran fra venstre: Line Ellingsen, Cilia Holmes Indahl, Caroline B. Kjeksli og Christina P. Hagen. Foto: Håkon Steinmo, SpareBank 1 Nord-Norge

Tidligere i år vedtok representantskapet i SpareBank 1 Nord-Norge å opprette en stiftelse med formål å investere i nordnorske bedrifter. Fra før av har konsernet Samfunnsløftet, som tilfører frivillige lag og foreninger sårt tiltrengte penger. Nå gjøres et tilsvarende løft for næringslivet i nord.

Den nye stiftelsen har fått navnet Stiftelsen for Nord-Norge, og det første steget i etableringen av stiftelsen har vært å få på plass et styre. Nå er det altså klart hvem som skal lede satsingen:

Joachim Høegh-Kohn (styreleder): Høegh-Krohn er leder og styreleder i Turnstone Private Equity. Han har tidligere vært CEO i Argentum og DNB Kapitalforvaltning, og har lang erfaring fra styrearbeid. Høegh-Krohn har doktorgrad i økonomi.

Line Ellingsen (styremedlem): Administrerende direktør i Ellingsen Seafood AS. Ellingsen er fiskeri- og siviløkonom fra Nord Universitet, og har lang styreerfaring.

Håkon H. Jensen (styremedlem): Managing partner i Bertel O. Steen kapital. Tidligere direktør i Investinor. Jensen har lang erfaring fra styrearbeid, og har MSc Finance fra Norges Handelshøyskole.

Christina P. Hagen (styremedlem): Nestleder/Økonomisjef i Klare Finans AS. Tidligere økonomisjef i både Husbanken og Nordlandsbanken. Styremedlem i Energiselskapenes Fellespensjonskasse. Hagen er siviløkonom fra Nord Universitet.

Erlend Sundstrøm (styremedlem): CEO Odd Berg AS. Tidligere Investment director I Reiten & Co, og DNB NOR. Styreleder i ECO Forvaltning. Sundstrøm er siviløkonom fra Nord Universitet, og autorisert fondsmegler fra Handelshøyskolen BI

Caroline B. Kjeksli (varamedlem): Associate partner i McKinsey.

Cilia Holmes Indahl (varamedlem): Leder EQT Foundation.

– Jeg er utrolig fornøyd med det styret vi nå har fått på plass. Dette er svært kompetente mennesker, og tikker også av på parametere som kjønnsbalanse og geografi, sier SpareBank 1 Nord-Norges konsernsjef Hanne Karoline Kræmer.

Det er styret i SpareBank 1 Nord-Norge som har utpekt medlemmene i Stiftelsen for Nord-Norge-styret. Det vil ifølge Kræmer bare skje denne ene gangen.

– Ved neste korsvei vil det være et eget kontrollorgan som skal bestemme hvordan styret skal settes sammen. Det er ikke en oppgave vi i SpareBank 1 Nord-Norge skal ha. Årsaken til dette er behovet for armlengdes avstand mellom konsernet og denne satsingen. Men vi må selvsagt ta ansvar for å få på plass strukturene i første fase, slik at arbeidet kan komme i gang, sier konsernsjefen.

Dette er hensikten med Stiftelsen for Nord-Norge

Stiftelsen skal være en tilgjengelig kapitalkilde for den allmenne bedrift i landsdelen, og man innretter seg etter en indeksfond-modell. Både bredde og diversifisering som samsvarer med bedriftspopulasjonen i Nord-Norge vil vektlegges. Hovedfokuset rettes mot aksjeselskap med omsetning over 10 millioner kroner, og som har forretningsadresse og hovedkontor i Nord-Norge.

Stiftelsen skal være en minoritetsinvestor, og eierpostene skal være under nivået for negativ kontroll (5-33 prosent). Investeringshorisonten er evigvarende, men man skal kunne realisere eierposter sammen med øvrige aksjonærer når det er ønskelig.

Følgende kvalitetskrav legges til grunn når det gjelder selskapene det kan investeres i:

• Selskaper med minimum tre års historikk. Prekommersiell fase er dermed ikke en del av investeringsuniverset.
  • Bokført og verdijustert egenkapitalandel må være over 10 prosent.
  • Selskapet må ha positiv EBITDA i sum over siste tre år, og forventning om positiv fremtidig EBITDA.
  • Man må ha akseptabel gjeldsbetjeningsevne.
  • Lønnsomhet blant de beste tre kvartil innen sin bransje.
  • Det vil stilles ESG-krav i tråd med det lover og regler spesifiserer.
  • Revisjonskrav og krav om aksjonæravtale er også et krav.

Stiftelsen vil ha hovedkontor i Tromsø. Styret går nå i gang med å ansette medarbeidere til å administrere satsingen.

Kontakter

Stein Vidar LoftåsKonserndirektør Kommunikasjon, samfunn og bærekraftSpareBank 1 Nord-Norge

Tel:951 26 576svl@snn.no

Bilder