Anima - Stopp dyremishandling

Medlemsdemokratiet erklæres “dødt" under satirisk protest ved Sentrumsløpet

Mens tusenvis av løpere setter av gårde i Sentrumsløpet, vil dyrevelferdsorganisasjonen Anima avholde en satirisk pressekonferanse et steinkast unna. En demonstrant, utkledd som Coops administrerende direktør Philipp Engedal, vil dramatisk erklære medlemsdemokratiet for "dødt", som en del av en større protest mot Coops bruk av turbokylling.

Frivillige fra Anima som deltar i en protest mot Coop sitt ukritiske salg av turbokylling. Foto: Anima

Detaljer om protesten:

Dato: Lørdag 27. april

Tid: 13:30 til 16:00

Sted: Coop Prix Hambros plass

Under den satiriske pressekonferansen vil imitatoren av Coops administrerende direktør proklamere: "I mange år har demokrati og medlemmers innflytelse stått sterkt i Coop. Den tiden er nå over! Medlemsdemokratiet er dødt. Vi sparer noen kroner på turbokylling, og det må dere medlemmer akseptere!"

Etterfulgt av denne erklæringen vil den parodierte Engedal bli paradert gjennom Oslo sentrum på en kongestol, mens motvillige Coop-medlemmer deler ut brosjyrer som ironisk informerer publikum om nedleggelsen av medlemsdemokratiet.

– Vi gjør dette med et glimt i øyet og håper Coop en gang for alle forstår hvor latterlig det de holder på med er. For det er rett å slett en tragikomedie at de tviholder på turbokylling, selv når over syv av ti Coop-medlemmer vil gjøre det rette og droppe turbokylling. Et dyr som såvidt klarer å bære vekten av sin egen kropp har ingenting i en ansvarlig bedrift å gjøre, forteller Niklas Fjeldberg, kampanjeleder i Anima.

Anima inviterer journalister til å være vitne til denne satiriske protesten. Scener fra pressekonferansen og protestmarsjen vil også være tilgjengelig for media i ettertid. For høyoppløselige bilder og intervjuer, kontakt oss.

Om Anima

Anima er en dyrevernforening ble grunnlagt i Norge i 2017, men kommer opprinnelig fra Danmark der organisasjonen startet opp i 2000. Internasjonalt er organisasjonen kjent som Anima International, og opererer i seks land. Anima jobber for at dyr skal bli respektert, ikke misbrukt. Om det er kjæledyr, husdyr, pelsdyr, forsøksdyr eller dyr i underholdning.

Anima griper inn der det er behov og jobber målrettet for å oppnå konkrete resultater for dyrene. Organisasjonen fokuserer på å påvirke både politikere, bedrifter og forbrukere. Animas viktigste oppgave er å være en stemme for dyrene, da de ikke kan snakke for seg selv.

Følg pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Anima - Stopp dyremishandling på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling