Nytt frempek for Volkswagens nye designspråk

Konseptbil ID. CODE setter retningen for fremtidens Volkswagen-design. Bilen er dessuten klargjort for selvkjøring på nivå 4, og redefinerer opplevelsen av bilkjøring.

ID. CODE, konseptbil fra Volkswagen

Volkswagen har i dag avduket den helelektriske konseptbilen ID. CODE under bilmessen Auto China 2024 i Beijing. ID. CODE gir en smakebit på hvordan det fremtidige designspråket til Volkswagen vil se ut.

Nye høyder
Det er ikke bare designet som er banebrytende på ID. CODE. Konseptbilen hinter også om en ny teknologisk æra, og kunstig intelligens er sentralt. For eksempel skal eksteriøret fungere som en projeksjonsoverflate for neste generasjons lys- og displaysystemer.

Innvendig tenkes det også nytt rundt hvilke løsninger som kan benyttes. Her møtes den virkelige og den virtuelle verdenen for å skape en helt ny mobilitetsopplevelse.

- Allerede da tegningene av konseptbilen ID.2all kom, så man et designspråk som minner om det vi nå ser i «ID. CODE». Man kan absolutt dra kjensel på dagens ID.-modeller i «ID. CODE», samtidig som den både peker fremover og bringer med seg Volkswagens rikholdige historie av bilikoner, sier Stian Blindheim, kommunikasjonssjef i Volkswagen Norge i Harald A. Møller AS.

ID.-familien skal vokse til å telle 16 modeller totalt innen 2030.

- I tillegg til at bilen ser bra ut, gir den også et glimt av hva vi kan forvente oss på innsiden av fremtidens personbiler fra Volkswagen. Samspillet mellom mennesker og maskin tas til nye høyder ved hjelp av kunstig intelligens, og tid tilbragt i bilen vil oppleves annerledes enn det vi kjenner til i dag, legger Blindheim til.

Selvkjøring nærmer seg
En del av dette nye samspillet har sine røtter i selvkjøring. Volkswagen er langt fremme når det gjelder selvkjøring, og tester blant annet dette ut i en begrenset del av Hamburg i Tyskland, hvor flere Volkswagen ID. Buzz går som «Robotaxi». Her kan man bestille bilen til å hente seg, og bli kjørt til en valgt adresse innenfor testområdet av den selvkjørende bilen.

Konseptbilen ID. CODE kan enten kjøres konvensjonelt, samtidig som bilen er designet for selvkjøring på nivå 4, som vil si at bilen kan ta alle avgjørelser selv, fra kjøreturen starter til den er ferdig.

- Volkswagen er en av verdens største bilprodusenter, og bruker store ressurser på å være langt fremme i løypa på selvkjørende biler, noe både prosjektet i Hamburg og ID. CODE er eksempler på. Selvkjøring er ikke lenger et fjernt fremtidsscenario, men noe som nærmer seg. Dette er teknologi og kjøretøy som allerede kjører på offentlige veier i europeiske storbyer, avslutter Blindheim.

Volkswagen personbil - fullelektrisk i 2024

Volkswagen har biler i ulike størrelser for ulike behov, med et vidt spekter av egenskaper. Ser du Volkswagen-logoen vår på veggen, vet du at du møter ekspertisen du trenger – uansett hvor du er i verden. Volkswagen markerte nylig sitt 75-årsjubileum i det norske markedet. Volkswagens dedikerte og kompetente forhandlerapparat dekker hele landet, og representerer en stor trygghet for kundene våre.

Bærekraftig ressursbruk og utfasing av fossile energikilder er blant de største utfordringene i vår tid. Volkswagen skal være en pådriver for at verden når målene i Paris-avtalen. Derfor skal vi fortsette å kutte utslippene ved våre fabrikker, og hos våre underleverandører. I det norske nybilmarkedet ble Volkswagen personbil et fullelektrisk merke allerede fra 1. januar 2024. Volkswagen Nyttekjøretøy selger fortsatt diesel-biler som Transporter, Caddy, Crafter og Amarok.

ID.7-konkurranse tar av – nå dobler Volkswagen premien29.4.2024 10:30:00 CEST | Pressemelding

5.000 ID.7-gensere ble revet bort på under én uke, og genser-konkurrentene har allerede den første uken gått en distanse tilsvarende to og en halv runde rundt jorda. Nå utvider Volkswagen konkurransen, slik at flere kan være med, og dobler premien slik at to ID.7 skal deles ut til to heldige vinnere. – På denne måten får alle som ønsker bli med i konkurransen, samtidig som de som var først ute og sikret seg gensere, har spesielt gode vinnersjanser, sier markedssjef Dan Ruben Johansen.