Mercedes-Benz Norge

Et ikon blir elektrisk – Her er nye elektriske G-Klasse

Del

Helt nye elektriske G-Klasse kombinerer tradisjon og innovasjon. Tro mot sin unike karakter og sin ikoniske silhuett, inkluderer den alle de klassiske elementene som har definert G-Klasse gjennom 45 år. Den elektriske modellen tilbyr en rekkevidde på opptil 473 kilometer og utmerker seg med imponerende terrengegenskaper, inkludert den innovative funksjonen G-TURN.

G 580
Tro mot sin unike karakter og sin ikoniske silhuett, inkluderer nye elektriske G-Klasse alle de klassiske elementene som har definert modellen gjennom tidene.

- Med sin evige sjarm og karakter har G-Klasse dominert både veier og stier gjennom 45 år. Nå tar Mercedes-Benz ikonet videre inn i den elektriske tidsalderen, med banebrytende teknologi og terrengegenskaper som tilfredsstiller kravene til enhver G-Klasse-entusiast. Vi forventer stor interesse når vi snart åpner opp for bestilling av vår legendariske modell i ny elektrisk drakt, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør for Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Subtile endringer på et ikonisk design
G-Klasse bevarer sitt ikoniske design, et utseende som har stått nærmest uforandret de siste 45 årene. Det utvendige designet til elektriske G-Klasse er bare lett modifisert, med diskrete endringer som er karakteristiske for elektriske kjøretøy. For eksempel kan den leveres med en sort grill med et animert lysbånd. Designelementer som et lett hevet panser og luftgardiner i bakskjermene er distinkte for den helelektriske modellen. A-stolpen har fått ny kledning, og sammen med en spoilerleppe langs kanten på taket, bidrar disse endringene til forbedret aerodynamikk og økt akustisk komfort.

Klassiske elementer som de umiskjennelige dørhåndtakene, robuste beskyttelseslister, og de markante blinklysene forblir uforandret. Et annet unikt element er den rektangulære boksen på bakdøren som erstatter reservehjulet. Den er standard på den helelektriske modellen og kan brukes til å lagre elementer som eksempelvis ladekabler eller verktøy. Som et alternativ kan kundene velge det velkjente reservehjulet på bakdøren istedenfor.

G%20580

Rekkevidde på opptil 473 kilometer
Batterikapasiteten er på 116 kWt, noe som gir elektriske G-Klasse en rekkevidde på opptil 473 kilometer etter WLTP-standarden. Batteriet er strategisk integrert i kjøretøyets rammekonstruksjon, noe som gir lavt tyngdepunkt og som bidrar til å gjøre bilen mer rigid. Videre er batteriet plassert innenfor et beskyttende kabinett for å sikre mot vann og skitt.

Elektriske G-Klasse kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, noe som muliggjør en økning i ladetilstand fra 10 til 80 % på rundt 32 minutter. For hjemmelading støtter den opptil 11 kW via den kraftige ombordladeren, noe som sikrer effektiv lading fra eksempelvis ladeboks.

Beskyttelse under bilen er essensielt for alle terrengbiler, og på et elektrisk kjøretøy er det avgjørende at batteriet ikke påføres skade dersom kjøretøyet treffer et objekt. Derfor er beskyttelsesplaten designet for å gi et høyt nivå av beskyttelse. Underbilsbeskyttelsen er konstruert av en avansert materialblanding som inkluderer karbon, noe som ikke bare forlenger levetiden, men også bidrar til vektbesparelse. Beskyttelsespanelet er 26 millimeter tykt, veier 57,6 kg og er solid festet til rammekonstruksjonen med 50 stålskruer. Til sammenligning ville en tilsvarende komponent laget av stål veid rundt tre ganger mer, noe som understreker effektiviteten av materialvalget i den nye elektriske G-Klasse.

null

Elektriske G-Klasse er og forblir GELÄNDEWAGEN
Nye elektriske G-Klasse drar nytte av rundt 45 års erfaring og ekspertise innen terrengsegmentet, og tar G-Klasse inn i en ny æra av elektrisk mobilitet. I noen aspekter overgår den elektriske utgaven de konvensjonelle modellene med forbrenningsmotor. Ikonet fortsetter å stole på en velprøvd rammekonstruksjon som på den elektriske utgaven er forsterket, i tillegg til uavhengig forhjulsoppheng og en stiv bakaksel som har blitt komplett ombygget. De elektriske motorene er festet til rammekonstruksjonen.

Følgende verdier taler for seg selv:

  • Opptil 100 % klatreevne på egnede underlag
  • Bakkeklaring mellom akslene på minst 250 mm
  • Maksimal vadedybde på 850 mm i vann og gjørme
  • Stabil kjøring i sidehellinger på opptil 35°
  • Inn- og utkjøringsvinkler på 32° og 30,7°
  • Brytevinkel på 20,3°


Fjæringen på nye elektriske G-Klasse inkluderer adaptiv justerbar demping som standard. Dette gir enda mer kontroll i terrenget fordi demperne kompenserer for ujevnt underlag enda bedre enn passive dempere. Systemet regulerer kontinuerlig demperegenskapene avhengig av kjøresituasjonen og reduserer automatisk karosseriets bevegelser. Komponentene til de adaptive justerbare demperne er designet for å tåle ekstreme forhold.

Nye elektriske G-Klasse er utstyrt med lavserie for terrengkjøring. Hver eneste motor plassert nær hjulet har en egen girkasse, noe som sikrer at motorene opererer uavhengig av hverandre. På hver aksel er det to elektriske motorer, deres respektive girkasser og en dobbel inverter i et felles hus. Det sørger for maksimalt med moment og jevn temperaturstyring.

null

G-TURN, G-STEERING og G-ROAR
Terrengegenskapene til G-Klasse har alltid hatt de høyeste standardene, og dette fortsetter med den nye elektriske G-Klasse. Eksklusivt for denne er G-TURN, G-STEERING og G-ROAR. Med førstnevnte kan sjåføren snu elektriske G-Klasse nesten på stedet. Bilen presterer opptil to komplette snuoperasjoner i ønsket retning på løse underlag. Dette ser ikke bare spektakulært ut, men det kan også være hjelpsomt når du kjører i terrenget.

Med G-STEERING kan snusirkelen til nye elektriske G-Klasse reduseres betraktelig under terrengkjøring eller ved kjøring på løse underlag. Dette oppnås gjennom å kontrollere momentet individuelt på hvert hjul, der bilen snur rundt det innerste bakhjulet. Denne funksjonen er aktiv i hastigheter opptil 25 km/t, og gir et stort fortrinn i eksempelvis krappe svinger.

Den intelligente krypefunksjonen gir sjåføren ekstra støtte ved terrengkjøring ved å sikre optimal fremdrift, selv på løse underlag. Denne funksjonen opprettholder en forhåndsinnstilt hastighet, som en form for cruisekontroll spesielt tilpasset for utfordrende terreng. Dette lar sjåføren fullt ut fokusere på å velge den beste kjørelinjen og navigere rundt eventuelle hindringer, uten å måtte veksle mellom gass og bremsepedal. Krypefunksjonen er aktiv når LOW RANGE-modus er innkoblet, og bidrar til en mer kontrollert og sikker kjøreopplevelse i krevende terreng.

G-ROAR tilfører en unik lydopplevelse til den nye elektriske G-Klasse. Denne særegne kjørelyden er inspirert av de kraftfulle V8-motorene fra modellserien, og skaper en imponerende akustisk effekt ved akselerasjon med en dyp og rik bass. Lyden skiller seg markant ut fra andre elektriske modeller fra Mercedes-Benz, og gir en distinkt og gjenkjennelig karakter til kjøretøyet.

null

Mer digitalisert og mer luksuriøst interiør
Interiøret har blitt enda mer funksjonelt og luksuriøst med integrasjon av MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsystem og en rekke avanserte sikkerhets- og assistansesystemer. Samtidig er de tradisjonelle elementene som håndtaket på passasjersiden, og terrengknappene i midten, fortsatt sentrale elementer i interiøret. Nye OFFROAD COCKPIT gir hurtig tilgang til relevante funksjoner for terrengkjøring.

Burmester® 3D-surround sound system har nå Dolby Atmos som gir musikken mer rom, klarhet og dybde. MANUFAKTUR-serien gir kundene mulighet til å tilpasse interiør og eksteriør ytterligere, og omfanget har blitt utvidet i nye G-Klasse.

Om ønskelig kan bilen oppgraderes med elementer som tempererte koppholdere, trådløs lading for mobiltelefon og MBUX High End Rear Seat Entertaintment system. Den nye modellen er også tilgjengelig med KEYLESS-GO. Det gir deg muligheten til å låse opp og igjen dørene kun ved å trykke på knappen på dørhåndtaket, uten å måtte fysisk trykke på nøkkelen. Eneste forutsetningen er at du har nøkkelen plassert på deg.

Tekniske data

Mercedes-Benz G 580 med EQ-Teknologi

Motor

PSM

Effekt

588 hk

Dreiemoment

1.164 Nm

Drivlinje

Firehjulstrekk

Batterikapasitet

116 kWh

AC-lading

11 kW

DC-lading (hurtiglading)

200 kW

Lengde / Bredde / Høyde

4.624 / 1.931 /1.986 mm

Bagasjevolum

555 / 1.990 liter

Vekt

3.085 kg

Akselerasjon 0-100 km/t

4,7 sekunder

Toppfart

180 km/t

Kombinert forbruk

27,7 – 30,3 kWh / 100 km

Kombinert CO2-utslipp

0 g / km

Rekkevidde

434 – 473 km

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lenker

Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye